Rakan Blogger

Kecelaruan Personaliti

Kecelaruan Personaliti boleh didefiniskan sebagai ketidakstabilan dan ketak suaian trait personaliti yang menyebabkan ganguan. Ia juga merupakan pola tingkahlaku yang telah lama ada dalam diri seseorang dan melencong daripada kebiasaan budaya. Dari segi diagnosisnya, kecelaruan personaliti berada pada Axis II dalam DSM-IV. Mengikut DSM-IV, kecelaruan personaliti terbahagi kepada 3 rumpun iaitu [A,B,C]. A: Aneh dan Eksentrik, B: Dramatik dan Emosional, dan C: Kerisauan & Ketakutan

Secara umumnya, kecelaruan personaliti mempengaruhi keseluruhan emosi dan trait tingkahlaku dimana ianya mula menyimpan di awal usia remaja. Ianya lebih bersifat kekal, tidak fleksibel dan tak menentu sehinggakan menyebabkan distress dan kecelaan yang signifikan. Masalah yang sering timbul dalam tingkah laku kecelaruan personaliti biasanya timbul kegagalan mengawal diri sendiri dan menghadapai kesukaran membina perhubungan rapat. Di antara klafikasi yang disenarai sebagai kecelaruan personaliti menurut DSM-IV (edisi empat)  adalah seperti paranoid, schizod, schizotypal, anti-sosial, sempadan, histrionik, narsistik, pengelakan, kebergantungan, dan obsesif-komplusif.

Pola kecelaruan personaliti ini boleh dilihat sejak lagi sebenarnya dan ianya berterusan sehinggalah dewasa seiring dengan perkembangan diri. Pola tingkahlaku kecelaruan dapat dikesan apabila berlakunya salahsuai dalam perhubungan interpersonal khususnya. Ketidakpuasan dalam kehidupan yang kerap dialami menyebabkan mereka yang mengalami kecelaruan personaliti sering berhadapan dengan kerisauan dan kemurungan berpanjangan.

Tiada ulasan:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...