Rakan Blogger

Generasi Y Selepas Gen-X

Generasi Y ialah generasi masyarakat dunia yang lahir sekitar tahun 1980-an. Di kebanyakan negara, merekalah generasi terkaya dalam sejarah, berpendidikan sangat baik, paling sihat, tanpa mengenal perang, penyakit dan kemiskinan. Mereka lebih dikenal sebagai generasi 'Y' - Young, pengganti generasi 'X' atau mereka yang lahir antara 1960-an dan 1970-an yang kerap disinonimkan dengan generasi pascamoden. Di Amerika, mereka kerap disinonimkan dengan slackerdom (para pemalas) dan suka pada pesta serta cinta di sana dan sini. Generasi Y adalah produk dari zamannya iaitu internet, pasaran terbuka, globalisasi serta modenisasi. Mereka juga terkenal sebagai generasi yang boros berbelanja. Mereka tumbuh bukan akibat birth boom, melainkan faktor-faktor yang 'mencorakkan' dunia perniagaan. Yang paling dramatik ialah teknologi.

Internet telah memacu revolusi industri teknologi maklumat dan komunikasi (ICT) yang buat kali pertama dipimpin oleh orang-orang muda. Inilah kelompok yang mencipta Netscape, Web Browser komersial pertama, Marc Andreessen yang tumbuh bersama komputer. Pada tahun 1995, ia membawa Netscape kepada penyenaraian awam untuk mempercepatkan revolusi Internet. Juga Napster, teknologi berkongsi muzik yang menggoncang industri muzik, Yahoo! dan banyak lagi raksasa web. Maka, generasi Y adalah juga sebuah pasaran yang luar biasa. Produk-produk konsumer dibuat dan direkacipta menurut selera mereka. Mereka adalah sasaran Nike, Levi's, Motorola, IBM, Y Card, Close-Up, MTV, Coke. Sebagai keturunan generasi baby boomers, generasi Y menikmati segala-galanya. Berkumpul-kumpul di kafe, menikmati muzik Akon, Linkin Park, bersantai di Internet dan bersembang di alam maya. Mereka adalah juga generasi Naruto dan Nitendo dengan kekuatan yang mampu membesarkan atau menghancurkan sebuah perusahaan.

Generasi Y ini juga menuntut penghargaan dengan cara berbeza. "Orang tua tidak lagi memiliki seluruh jawapan. Mereka tidak lagi dalam kedudukan memberitahu anak-anak muda tentang apa yang mesti dilakukan," kata Yvonne Fritzche, seorang penyelidik di Lembaga Penyelidikan Pasaran Psydata, Frankfurt. "Teknologi adalah satu alasan yang membuat hubungan antara anak muda dan yang tua menjadi dialog berbanding pengajaran. "Generasi X yang lahir antara 1960-an dan 1970-an meskipun cerdas dalam soal-soal komputer, tetapi generasi sesudahnya tumbuh bersama mouse dan Internet dan itu merupakan anjakan yang cukup jauh. Satu anjakan yang menjanjikan kemajuan dan sekaligus mengerikan!

Tiada ulasan:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...