Rakan Blogger

10 Petua Motivasi Diri

Petua 1: Lupakan masa silam yang kelam

Sebelum anda boleh mencipta masa depan yang lebih baik, anda harus melupakan peristiwa malang anda di masa lalu. Gagal sekali bukan bermakna anda akan gagal selamanya. Belajar dari sejarah, tetapi jangan biarkan hal itu menjadi sebagai penghalang antara anda dan impian anda.

Petua 2: Ingatkan kejayaan

Sama pentingnya dengan belajar dari masa lalu dan mengatasi kegagalan adalah mengenang kejayaan masa lalu. Tidak kira siapa anda, anda pernah berjaya di dalam sesuatu hal pada suatu ketika dahulu. Renung kembali saat-saat tersebut. Gunakan kenangan kejayaan anda untuk memotivasikan diri anda bahawa anda sebenarnya boleh mencapai matlamat anda.

Petua 3: Menyedari segalanya berkemungkinan

Tiada yang mustahil, segalanya boleh berlaku. Impian yang tersemat di dalam hati anda, jika dipindahkan ke dalam minda dan diusahakan pasti boleh dicapai. Terimalah kenyataan bahawa anda sebenarnya boleh mencipta kehidupan yang lebih baik. Ini akan bertindak sebagai batu loncatan untuk meneguhkan kepercayaan anda untuk berjaya.

Petua 4: Impian yang besar

Agar impian dan keinginan anda dapat memberi inspirasi kepada anda untuk bertindak dan mencapai matlamat, maka impian dan keinginan perlu menjadi besar. Jika anda tidak ghairah dan bersemangat tentang apa yang anda rancangkan untuk masa depan, anda tidak akan dapat menemukan inspirasi yang anda perlukan untuk mengubah hidup anda. Impian yang besar boleh menggerakkan jiwa, dan ketika anda berimpikan sesuatu besar, anda akan terdorong untuk menjadikan impian anda sesuatu yang realiti.

Petua 5: Bertindaklah untuk berubah

Tidak peduli bagaimana anda ingin sesuatu hal itu terjadi, perubahan tidak akan berlaku jika hanya sekadar berfikir - anda harus mengambil tindakan!. Dunia khayalan tidak membawa anda ke mana-mana, tetapi hanya mereka yang bertindak atas keinginan mereka akan benar-benar mencapai impian mereka.

Petua 6: Lakukannya setiap hari

Luangkan masa sekurang-kurangnya 30 minit setiap malam untuk menilai pencapaian anda pada hari tersebut dan merancang untuk hari berikutnya. Ini adalah cara yang baik untuk memandu dan mengawal kehidupan anda. Jadikan ianya satu kebiasaan dan lakukannya hari ini. Kebiasaan ini akan membantu ketika anda mula bekerja ke arah mencapai impian anda.

Petua 7: Betulkan yang biasa, biasakan yang betul

Tabiat yang negatif boleh mengganggu usaha untuk mencapai impian anda. Untuk memastikan hal ini tidak terjadi pada anda, lakukan setidaknya satu langkah baru dalam rutin harian anda untuk memperbaiki tabiat tersebut. Setiap langkah yang anda lakukan secara berperingkat-peringkat akan dapat mengubah secara berkesan dan berpanjangan sehingga memungkinkan bagi anda untuk membebaskan diri dari rutin yang negatif.

Petua 8: Dapatkan bantuan dan sokongan

Jangan lakukan sendirian. Mencapai sesuatu impian memerlukan bantuan dan sokongan daripada pelbagai sumber. Akan ada saat-saat anda merasa ingin menyerah, saat anda merasa segalanya terlalu banyak yang perlu dilakukan. Salah satu cara yang paling pasti untuk mengatasi keadaan ini ialah dengan mendapat bantuan, bimbingan dan sokongan daripada sesiapa sahaja khususnya orang yang paling dekat dengan diri anda .

Petua 9: Teruja menanti hasilnya

Anda sedang dalam perjalanan untuk mendapatkan segala sesuatu yang anda inginkan! Sekarang adalah saatnya untuk bersemangat dan berinspirasi tentang masa depan anda. Bayangkan kehidupan yang anda inginkan – kini anda menjadikannya realiti!

Petua 10: Tingkatkan ‘standard’

Tiba masa untuk meningkatkan ‘standard’ anda. Inilah masa untuk mengharapkan sesuatu yang terbaik pada diri anda berbanding dengan orang lain. Jangan menerima kecuali yang terbaik sahaja dalam segala hal yang anda lakukan dan anda tidak akan menghadapi masalah membina kehidupan impian anda. Sesungguhnya, meningkat ‘standard’ adalah demi meningkatkan usaha menjadikan kehidupan impian sebuah kenyataan.

Tiada ulasan:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...